Självhjälp

Sida

Blue Flying Tanager Bird Watercolor Painting Art Print

egenvård

Den som känner sig helt övergiven av alla eller alldeles hjälplös kan ofta kontrolleras av dessa negativa föreställningar i så hög grad att hen inte ens överväger vad som går att göra själv för att förbättra situationen.

Det är därför viktigt att vara medveten om risken att fastna i ett mönster där man glömmer vad man kan göra själv för att det inte ska bli värre.

 

Vissa näringsämnen kan vara hjälpsamma:  Vitamin D sägs vara en av de mest underskattade näringsämnen genom tiderna . Kanadensiska forskare har gjort 14 studier med 31.424 deltagare som alla visar det starka sambandet med lågt D-vitamin och depression. År 2006 visade en studie på 80 äldre människor att de som saknade vitamin D var 11 gånger mer benägna att depression – ett antal som är chockerande, med tanke på de flesta människor aldrig skulle koppla detta vitamin till en sådan allvarlig störning. Säker sol-exponering kan bidra till att höja vitamin D nivåer. Naturligtvis kan tillskott tas.

Omega 3-fettsyror: Forskare har märkt att en kraftig ökning av depression inträffade som människor konsumerar mindre omega 3-fettsyror. En Columbus University studie analyserade 59 patienter med diagnosen depression. Låga nivåer av omega 3 rådde bland studiegruppen, men var mest uttalad i de som lider av ångest och depression. Även om det inte är i frontlinjen för behandling av depression, är det ett sätt att angripa det från en annan vinkel.

 

Rör på dig :-). Forskning visar exempelvis att motion i måttliga mängder förebygger depression och påverkar ångest på ett positivt sätt. Forskning har visat att motion frigör kemikalier i hjärnan som gör att du mår bättre. Regelbunden motion kan öka din självkänsla och hjälpa dig att koncentrera dig och sova bättre. Motion håller även hjärnan och dina andra vitala organ friska.

 

SOV!!! Generellt sett behöver varje person ca 7-9 timmar av sömn för att hjälpa hjärnan med att göra den fräsch för nästa dag. Sömnbrist påverkar den mentala hälsan.

 

 

ICKE FUNKTIONELL ‘egenvård’ är ett frekvent användande av receptfria eller receptbelagda läkemedel, alkohol och droger. Detta kallas ibland ”själv-medicinering”.  Vissa beteenden som används för att ändra känslan eller sinnestillståndet, är ätande, spelande etc.

Själv-medicinering används ofta för att själv kunna ta hand om sin stress, ångest, psykiska sjukdomar och/eller andra effekter av psykologiska trauman. Tyvärr hjälper detta bara i stunden och inte i längden då ett annat problem kan uppstå: Beroende.

kopia-av-palmer-logga-ny-_picmonkeyed-1(function(i,s,o,g,r,a,m){i[‘GoogleAnalyticsObject’]=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,’script’,’//www.google-analytics.com/analytics.js’,’ga’);

ga(‘create’, ‘UA-58122343-1’, ‘auto’);
ga(‘send’, ‘pageview’);

Annonser